5 flöden för att automatisera e-handelns marknadsföring

Publicerad: av

Visste du att det kostar ca. 5 ggr mer att få nya kunder som att få de befintliga att handla igen? Många e-handlare lägger det största fokuset på att driva ny trafik till siten när det finns en outnyttjad potential hos de kunder som redan handlat från en.

Om vi kan öka återköpen hos kunderna med ca 5% så kan vi också öka intäkterna med mellan 25-95% beroende på verksamheten. En prenumerationstjänst på rakblad har ex. en högre andel återkommande kunder än en e-handel med mer långsiktiga engångsköp.

Varför automatisera e-postmarknadsföringen?

– E-postutskick har visat sig vara en av de mest effektiva metoderna för öka kundernas lojalitet och e-handelns försäljning.

– Med en automatisering sätter du upp ett flöde en gång som körs varje gång en viss händelse/trigger inträffar. Inga mail skickas manuellt vilket sparar mycket tid.

– Med flera olika flöden uppsatta så har du ett automatiskt maskineri som jobbar åt dig för att öka återköpen hos dina befintliga kunder. Så kan du le hela dagarna och fokusera på andra viktiga saker.


Skapa 5 flöden för att automatisera utskicken

Jag kommer att gå igenom 5 flöden som fungerar bra för när man vill automatisera e-postutskicken efter olika händelser (triggers) där ett mail skickas ut som en effekt (action) av den händelsen.

Flöde 1: ”Merförsäljning efter köp”

Ibland missar kunden att köpa tillbehör till produkten de har valt, trots att de fanns som förslag i varukorgen. Skicka då ett automatiskt mail till kunden med dessa som förslag.

Trigger: Om man har köpt exempelvis en kostym varav manchettknappar eller näsduk inte finns med i ordern.

Action: Systemet skickar direkt ett automatiskt mail till kunden med bild och länk till föreslagna manchettknappar och näsdukar. Inkludera en rabattkod med fri frakt som gäller i ett dygn så att de slipper betala för frakten igen.


Flöde 2: ”Extra service”

När kunden köper exempelvis ett plagg så är det uppskattat om man får ett mail skickat till sig med skötselråd och vad man ska tänka på för att öka produktens livslängd. Det är ingen direkt försäljning, men bygger lojalitet som gör att de återvänder.

Trigger: Kundens order markeras som färdigbehandlad.

Action: Planera in ett automatiskt mail som skickas till kunden efter kanske 14 dagar från att triggern aktiverats. Mailet innehåller tips och tricks för att ta hand om plagget på bästa sätt och att man är välkommen att höra av sig om man har frågor om ordern eller produkten.


Flöde 3: ”Abandoned Cart”

Kunder kan av olika anledningar stänga ner webbläsaren när de är i kassan eller i slutskedet av betalningen. Nästan 77% av alla online-varukorgar övergavs under 2017. Det öppnar upp för att hämta hem mycket av den tappade omsättningen.

Trigger: När en kund överger sin varukorg genom att stänga ner webbläsaren och inte återbesökt siten på 10 minuter.

Action: Planera in ett automatiskt mail som skickas ut till kunden efter 1 timma* från att varukorgen triggats som övergiven, med de produkter som fanns i varukorgen innan de lämnade siten. Med en länk kommer de tillbaka och kan fullfölja sin order om de vill.

*Efter ungefär 1h har det visat sig att konverteringen är som bäst: http://rejoiner.com/resources/abandoned-cart-email-timing/


Flöde 4: ”Tipsa en vän (Refer a Friend)”

”Ge 15% rabatt och få 150 kr att handla för” är ett erbjudande som kan få dina kunder att bli ambassadörer för din e-handeln. Om de skickar en rabattkod till en vän som handlar med koden så får vännen 15% rabatt på ordern, och den som tipsar får 150 kr att handla för.

Trigger: Kundens (den som tipsar) order färdigbehandlas.

Action: Planera in ett automatiskt mail som skickas ut till kunden ca. 20 dagar efter att dennes order färdigbehandlats. I mailet finns rabattkoden som ska skickas vidare till vännerna man vill tipsa om. När vännens order har färdigbehandlats så skickas ett nytt mail med info om att man har 150 kr tillgodo att handla för.

Notis: Ex. AutomateWoo har inbyggt bedrägeriskydd så att man inte kan utnyttja systemet genom att exempelvis bjuda in sig själv.


Flöde 5: ”Vi saknar dig”

Om kunden inte har handlat på ett tag så kan det vara läge att påminna dem om att du finns. Och att du självklart har många spännande nyheter inne!

Trigger: Kunden har ingen order lagd på ex. 150 dagar.

Action: Planera in ett automatiskt mail som skickas ut till kunden när triggern inträffar. I mailet kan man inkludera de nya eller mest populära produkterna. Man kan också erbjuda en rabattkod som ger fri frakt eller en procentuell rabatt. Man kan också sätta regler baserade på kundens preferenser för att ge förslag på liknande produkter som de handlat förr.


Använder du dig av WooCommerce som e-handelsmodul så finns en add-on AutomateWoo som löser det mesta du kan tänkas behöva. Använder du Magento så finns Remarkety som fungerar bra. Annars kan även MailChimp lösa delar av automatiseringen.

Källa till nämnda siffror i inlägget: https://www.invespcro.com/blog/customer-acquisition-retention/

Har du fler tips som inte är listade här, eller om du har testat några av dem redan så får du gärna dela med dig i kommentarsfältet. Annars är det som vanligt uppskattat med feedback på inlägget!

/Ramtin


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Kommentarer

Inga kommentarer än.