5 spaningar från Web Summit 2019

Publicerad: av

Då var världens största techmässa över för i år. Förutom en hel del insikter inom webb, marknadsföring och branding (mina personliga favoriter), har jag tagit med mig 5 något varierande spaningar från Web Summit i Lissabon som jag vill berätta mer om.


1. Edward Snowdens introtal om personlig integritet

Data är värt mer än olja. Det kanske förklarar varför många talare lyfte fram vikten av personlig integritet. Speciellt visselblåsaren Edward Snowden vars livesändning från Moskva lade sig som en en våt filt över de kommande dagarna.

Han pratade bl.a. om GDPR som rätt tanke, men fel utförande. Snowden menar att felet sitter redan i namnet; General Data Protection Regulation.

Problemet är inte i skyddandet av data, utan insamlingen av den. Att fokus ligger på att reglera skyddet innebär i princip att sättet vi samlar in data på eller spionerar i folks vardag är accepterat oavsett om det är ett bolag eller en regering som gör det.

Och finns det något som historien kan lära oss så är det att all data läcker till slut, oavsett lagar som ska förhindra att det händer.

Tills bolagsjättarna med den största makten faktiskt får den skrämmande “4%-boten” och ändrar på sig, så ligger ansvaret på oss att skydda oss själva genom att fundera en extra gång på informationen vi ger ifrån oss och försöka använda krypterade tjänster som inte delar vår information till tredje part. Ett exempel är chattfunktionen xx messenger från bolaget Elixxir som föreläste under mässan.

Jag låter ett citat från Snowden klinga som sista mening;

“Att säga att du inte bryr dig om rätten till integritet för att du inte har något att dölja, är som att säga att du inte bryr dig om yttrandefrihet för att du inte har något att säga.”

Se hela live-intervjun här: https://vimeo.com/370970563


2. E-sportens utveckling från spel till upplevelser

E-sportsmarknaden växer med makalösa 14-20% varje år enligt Bruce Stein, grundare av aXiomatic och det populära spelet Fortnite med över 250 miljoner (!) användare.

Han belyser att den mest spännande utvecklingen just nu kanske inte är spelandet i sig, utan e-sportens utveckling från spel till upplevelser med ett extremt stort community bakom.

Ett exempel är den virtuella konserten som de anordnade med den kända DJ’n Marshmello som hölls inne i spelet Fortnite. Den hade otroliga 10,2 miljoner virtuella deltagare vilket kan jämföras med rekordhållaren Rod Stewarts gratiskonsert i Rio de Janerio på 3,5 miljoner fysiska besökare.

Den digitala utvecklingen medför att upplevelser inte längre måste upplevas på en specifik geografisk plats, och det är nice!

Nyfiken på hur konserten var? Kolla på YouTube.


3. “Always start with why”… eller?

Idag har det nästan blivit mainstream att ha ett högre mål än att tjäna pengar med bolaget, vare sig vi kallar det för vision, mission eller syfte.

Problemet är att syftet oftast inte är sant och att många bolag landar i tomma floskler som skadar organisationen istället för att bygga den.

Kanske har du sett Simon Sineks populära Ted Talk “The Golden Circle” om hur man bygger lojala varumärken genom att börja besvara vilken inverkan och förändring man vill göra på omvärlden.

Men enligt Frank Cooper, CMO på finansbolaget Blackrock, började de flesta framgångsrika bolagen med att utforma sina “what” och “how” – främst för att överleva – men som har tvingats landa i ett “why” i takt med att de växer.

För att ena en stor organisation och få den att överleva länge så behöver syftet kännas genuint, betydelsefullt och motivera en drivkraft hos människorna i den.

Cooper berättar att deras egna bolag, med olika metoder, gav personalen frihet att hitta sitt eget personliga syfte. Det ledde i slutändan att de fick lärdomen, inspirationen och kraften att själva definiera sitt bolags syfte. Och framför allt att göra den betydelsefull.

Så istället för att ledningen knåpar ihop ett par meningar som låter bra, prata med hela organisationen och hitta deras ”why” så kanske ni hittar ert eget.

Se hela föreläsningen här: https://vimeo.com/371394543


4. Machine learning gör marknadsföringen mer human

Marknadschefer på bl.a. McDonalds, Uber och Johnson & Johnson tvingas avgå. Inte för att de gör ett dåligt jobb, utan för att de inte hänger med i samma takt som maskinerna.

De som känner mig väl vet vad jag tycker om banker generellt, främst för den centrala och konsekvensfria makt de utövar. Med det sagt så levererade Kristin Lemkau, CMO på JPMorgan Chase en av de starkare föreläsningarna under mässan.

Genom machine learning som processar stora mängder data i form av input och output, optimerar de bland annat sina utskick och appar för bästa prestation. I ett nyhetsbrev lät de en maskin redigera en text skriven av en människa varav ett A/B-test utfördes.

Maskinens version gav +40% högre signup-rate än den skriven av en människa.

Samma sak med deras landningssida på webben för att hämta ner en bolåneapp. Efter maskinens justeringar ökade nedladdningarna med +82%.

I grund och botten handlar det om att maskinen bättre förstår vad som är humant då den processar mer information än oss. Min tanke är att vi har blivit förstörda och tappat den förmågan gradvis i takt med att vi gått igenom utdaterade utbildningar, trender och ”så ska man göra”-mentalitet. Roboten som går på ren data, tar därmed bättre beslut för vad som ger det resultat vi önskar få och inte.

Trenden (som funnits ett tag) är en stark indikation på att det är dags att börja samla och strukturera din data inför dagen då machine learning är vedertaget i all marknadsföring.

Se hela föreläsningen här: https://vimeo.com/371179799


5. Robosexual – relationen mellan robotar och människor

Sex-tech är på framfart och man förutspår att det kommer att bli en enorm marknad.

50% av alla amerikanare tror att det inom 50 år kommer att vara normalt att ha sex med robotar.

Trenden pekar till och med på att den generation som föds nu eventuellt kommer att ha sin första sexuella erfarenhet med en robot.

Under intervjun med sexterapeuten Marianne Brandon lyfts både bra och dåliga sidor fram med sexrobotarna.

Hon separerar dels sex från kärlek i det här fallet då robotar inte kan känna känslor (även om de säger att de gör det). Marianne menar att de positiva sidorna är att man kan pusha den kreativa gränsen för sex med exempel som trekanter eller att lära sig tekniker som förstärker upplevelsen. Sexrobotar kan även vara positivt för personer med sociala svårigheter eller funktionsvariationer men som har samma sexlust som alla andra.

Oron som väcks med teknologin är dels att det förmodligen förstärker könsstereotyper och orsakar ännu mer våld i hemmet samt att barn får tidig tillgång. En annan kritisk faktor är hur man hanterar en svart marknad (eller legal i vissa länder) av sexrobotar i barnstorlek. Hur kommer det att missbrukas och kommer pedofili att minska eller öka i samhället?

Även om man kan argumentera för eller emot sexrobotar, så kommer man inte veta hur utfallet blir innan det lanseras. Men oavsett om vi vill det eller inte så kommer detta att bli verklighet. Och det gäller att ta försiktiga steg framåt och reglera det där det behövs.


Var du där? Dela gärna med dig av dina insikter!


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Kommentarer

Inga kommentarer än.