Lärdomar från en misslyckad startup – tips på hur man testar idén snabbt

Publicerad: av

Vi gör ofta antaganden om att våra kunder vill köpa just våra produkter. Speciellt när vi har en ny banbrytande produkt eller tjänst. Oftast har vi fel.

Ju tidigare vi inser den problematiken, desto snabbare kan vi jobba på rätt sätt.

Ett bra exempel på hur fel det kan gå är av egen erfarenhet, i mitt allra första bolag för snart 10 år sedan:

Idén: en fysisk studieteknikskalender, dvs en kalender med en studieteknikssektion skriven av en känd studietekniksforskare. Den skulle delas ut gratis till högstadieelever, betald för av gymnasieskolor som köpte annonsplatser i den. Högstadieelever skulle lära sig att plugga smartare, gymnasieskolor skulle träffa rätt i sin marknadsföring och vi skulle bli rika på annonsförsäljningen.

Utförandet: ett år av hemlig planering, affärsplaner, budgetar och avtal, “perfekt” design, kontakt med tryckerier, ALMI, förhandling med fraktleverantörer, samarbetspartners etc. etc. etc. ALLT utom SÄLJ. Vi väntade tills allt var klart innan vi tryckte på sälj-knappen.

Resultatet: en katastrof.

Inga gymnasieskolor ville köpa annonsplatser i kalendern. Någon sa till och med; “Varför har ni inte gjort den i digital form?”. Andra skolor hade inte ens en marknadsföringsbudget. Information som hade varit ovärderlig att få i ett tidigt skede.

Men vi var alldeles för långt in i produkten och för mentalt låsta för att ställa om.

All energi dog, likaså idén och företaget.

3 reflektioner om hur man kan göra istället

Tidiga reach-outs. Prata med fler. Folk är generellt hjälpsamma om man är öppen. Och de är framförallt nyfikna. Finns många företag som gärna hakar på nya grejer som hjälper dem att ligga i framkant före konkurrenterna. Passa också på att berätta idén till alla för att få input istället för att gömma den och vara rädd för att någon snor den (som i vårt fall).

Lära snabbare. I ett annat bolag med en ny idé på marknaden tog vi i ett tidigt stadie fram en MVP (≈enklaste formen av en produkt som fungerar) och skickade ut ett mail till 20 potentiella kunder med en fråga om de ville vara 1 av 5 bolag som testade produkten.

Resultatet: 17 svar, 8 bokade Skype-möten och 3 testkunder.

Och då hade vi inte ens en helt utvecklad produkt. Men det var testen som gjorde att vi förstod vad de faktiskt behövde och ville ha för funktionalitet.

Jobba iterativt. Det är alltid lättare att bygga på en produkt än att skala av den. Genom att tidigt testa den på olika grupper så vet man från ett faktiskt behov hur produkten eller tjänsten ska utvecklas. Samma princip borde fungera för allt – inklusive vår kära studieteknikskalender. Man behöver inte sälja luft, men inte heller 15 olika smaker på tårtan.

Har du några fler tips på hur man kan lyckas med en ny idé, produkt eller tjänst? Hjälp oss med en kommentar!

/Ramtin Ohadi


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Kommentarer

Inga kommentarer än.